piacvezető leszel, vagy harcos lemaradó? hohohohó!

Kell-e neked webshop?

Kell-e neked webshop?

Na most konkrétan: Minek?

   

Mit vársz tőle?
Előrébb lép a céged általa? Mennyivel?
Növekednek az eladásaid? Mennyivel?
Fel vagy készülve a postázásokra?
Fel vagy készülve a megszámlálhatatlan új konkurensre?
GDPR mond valamit?
Reklamációs ügyek?
Mennyi analóg vevőt fogsz veszteni?
Hogyan fogod az eddig kialakított imázsodat megőrizni?
… …

Ha nem is most kezded a bizniszt, de nem vagy még a piac császára, erősen javaslom, hogy gondold át mégegyszer.

Egy webshop elindítása – mindazok ellenére, amit erről olvashatsz – legalább olyan felkészültséget igényel, mint egy valódi bolt megnyitása. Éppen csak az eladótér „formája”, meg az eladó személyzet szerepe más.

Ja, és semmi nem úgy működik, mint ahogy megszoktad.

Ha azt képzeled, hogy minden gondot levesz a válladról, tévedsz.
Ha azt képzeled, hogy ettől kapcsol rakétasebességre a vállalkozásod, tévedsz. 
Ha azt képzeled, hogy ez húz majd ki a csávából… jaj, belegondolni is rossz, mekkora meggondolatlanság ilyen céllal webshopot indítani.

Már volt róla szó valahol: a világ vezető „webshopja”, az Amazon 647 000 embert foglalkoztat. Ja, hát azt hallottad, hogy nem is olyan régen felvásárolta a 431 – egek! 431! – analóg bolttal rendelkező Whole Foods élelmiszerláncot!
Az Apple – internet ide vagy oda – egyetlen analóg Apple Store-t sem zárt be. Sőt, újakat nyit!

(Na most ezek vagy nem olvassák a hazai internet-táltosokat, vagy hülyék.)

Hát így.

De mondok jobbat: konkrétan tudok olyan cégről, amely bizonytalan időre felfüggesztette a webshopja üzemeltetését. Pedig nem pöncögő kis trafikról volt szó, símán hozott évi 20-22 millió forint bevételt.

De egyszerűen úgy alakult az „analóg” megrendeléseiknek a volumene, és az összetétele, hogy kockáspapíron kiszámolták, hogy ugyanazzal az apparátussal a háttérben idén veszteségre jönne ki a működés. Passzé. (Azóta újra működik. Nyilván, okosabban)

Egy webshop nyitása marketingstratégiai döntés. A webshopodben rejlő lehetőségek a (4)8P-ből kiolvashatók. Maga a webshop is ott van benne (Place).  Ha marketingpolitikai elemzést csinálsz rá, és még egy SWOT analízist, akkor lesz pontos képed arról, hogy mit várhatsz tőle. Baromira fontos, hogy SEO, meg Facepixel, meg izé, de a fenti elemzések nélkül inkább nem lesz sikeres, mint igen.
Ha másért nem, azért járd körül a témát e szempontok szerint is, hogy tudd, mikor, melyik fázisban kell az érdeklődőt kikormányoznod a netről, hogy felkeresse az offline boltodat. Erre van még utalás ebben a posztban, itt.

Másik érdekesség, hogy a TESCO házhozszállításos webshopja egyből a negyedik helyre jött fel. Nyilván nála erősen nyomott a latban a név, meg a megbízhatóság. Ügyesek. Na, meg a vásárlási élmény, ugye. Egy hiperben ez körülbelül a kétszázadik szempont – mert ők arra hajtanak, hogy 1.) náluk minden van, 2.) általában olcsóbb is. De kilómétereket gyalogolni a polcok között, végigvárni a sorokat a pénztárnál, aztán a cucc pakolása autócsomagtartóba be, meg ki… Ezek egyáltalán nem vonzó tulajdonságok. Na, erre kitalálni egy webes házhozszállítós szisztémát az bomba ötlet. Működik is!

Nem utolsó szempont, hogy egy teljes évi forgalom a hazai e-kereskedelemben akkora, mint az offline szektor 3 heti volumene.

 

11 500 MRD vs. 780 MRD

 

Melyik tortából könnyebb szeletelni szerinted? Ráadásul úgy, hogy az internetes piac kicsivel több, mint a felét 4 cég uralja. Heló!


Röviden szólva: akkor indíts webshopot, amikor az lesz a következő logikus, tervszerű lépés az üzletmeneted alakításában.
De akkor mindenképpen!

 

De mi lesz az azt megelőző lépés? Miről fogod megtudni, hogy Most Kell Indítani?
Hát vidd be az analóg boltod sztoriját a szósölmédiába! Kezdőként megvan az az előnyöd, hogy könnyebb személyessé tenni a kontentet. A reagálásokból tudni fogod, ha eljött az idő!